Go to content

eXia

Mobiliteit

Exia ontwikkelde een actieve waarschuwingstechnologie die vrachtwagenchauffeurs via sensoren waarschuwt bij de aanwezigheid van weggebruikers.

De uitdaging

In België gebeuren er jaarlijks gemiddeld 50 dodehoekongevallen waarvan 25% met dodelijke afloop. Een van de problemen zijn de dodehoekzones naast vrachtwagen, waardoor het voor de bestuurder onmogelijk is altijd een correct en volledig overzicht te hebben van alle weggebruikers rondom zijn voertuig.

De oplossing

Active Sideguard van Exia

Actieve waarschuwingstechnologie biedt een antwoord op de onmogelijkheid voor de bestuurder om in hectisch stedelijk verkeer altijd een correct en volledig overzicht te behouden van alle weggebruikers rondom zijn voertuig. Deze technologie kan het aantal overlijdens als gevolg van dodehoekongevallen met 31% verminderen!

 

EXia Belgium werd opgericht in 2013 als spin-off van de VUB i.s.m. IMEC en ontwikkelde de “Active Sideguard”, een voorbeeld van een nieuwe generatie van rijassistentiesystemen die tegemoetkomen aan de urgente noodzaak om dodehoekongevallen met zwakke weggebruikers (fietsers, voetgangers, …) te voorkomen. In tegenstelling tot dodehoekspiegels, of zelfs dodehoekcamera’s, bewaken deze systemen op autonome wijze de dodehoekzone en waarschuwen zij de vrachtwagenchauffeur bij mogelijk gevaar.

 

Hoe werkt het?

De Active Sideguard bestaat uit een unieke technologie die de bestuurder via een sensor aangeeft wanneer hij de aanwezigheid van voetgangers en fietsers detecteert als hij een bocht naar rechts neemt.

 

Uiterst gevoelige elektronica wordt gecombineerd met gesofisticeerde signaalverwerkingsalgoritmes om obstakels te detecteren door minuscule variaties in de elektrische veldsterkte te meten. Hierdoor kan een ruimtelijke gevaarszone worden bewaakt, waardoor zowel fietsers en voetgangers, volwassenen en kinderen, ligfietsen, alsook rolstoelgebruikers worden gedetecteerd. Bovendien is de technologie uiterst robuust, waardoor de betrouwbare werking kan gegarandeerd worden onder alle weersomstandigheden, alsook onder de zwaarste toepassingsvereisten, zoals bij constructievoertuigen.

 

Momenteel zijn er een 90-tal vrachtwagens uitgerust met de Active Sideguard. Een nieuwe Europese richtlijn (Richtlijn (EU) 2019/2144) voorziet echter dat alle nieuwe voertuigmodellen (type approvals) vanaf 2022 moeten uitgerust zijn met detectiesystemen voor zwakke weggebruikers.